Thursday 23 May 2013

TEKANAN DARAH RENDAH

Assalamualaikum!! bersemangat hari ni bila tgk blog sndri x update dah 2 minggu.. hehe.. org lain hari2 ada je post. Sibuk skit dengan keja opis. maklumla.. nak hantar akaun untuk audit syarikat. hehehe.. cari punya cari.. hari ni terdetik nak pos pasal TEKANAN DARAH RENDAH. 

          Selalunya org ckp pasal tekana darah tinggi kan. Untuk pengetahuan semua, tekanan darah rendah adalah lebih bahaya dari tekanan darah tinggi. Tekanan darah rendah adalah lebih bahaya daripada tekanan darah tinggi kerana boleh membawa maut.

Biasanya penyakit ini ditandai dengan badan yang menjadi lemah, lesu, kepala pusing dan mudah menjadi deperesi serta tensi darah hanya 90/60 mmHg 

Sumber Artikel : http://top5.republikazone.com/2013/02/5-makanan-untuk-mengatasi-tekanan-darah.html#ixzz2U60eEpbo

Berikut merupakan 5 jenis makanan yang boleh membantu merawat tekanan darah rendah.






Sayur bayam mengandung kalium. Selain itu juga rendah sodium dan kaya folat. Efeknya, dapat membuat peredaran lebih lancar dan membantu proses pembentukan sel darah merah.

2. Minum air mineral.

Salah satu penyebab tekanan darah rendah adalah kurangnya cairan dalam tubuh atau dehidrasi. Konsumsi air mineral 8 gelas per hari adalah salah satu solusi untuk dapat menaikkan tekanan darah.

3. Kacang-kacangan.
Berbagai jenis kacang-kacangan, mulai sayur buncis, kacang merah, kacang hijau, dan lainnya dapat membantu meningkatkan tekanan darah. Ini adalah hasil penelitian dari Harvard Heart Letter.


4. Ayam.

Protein yang dikandung oleh daging ayam membantu dalam pembentukkan sel darah, juga sel tubuh lainnya. Mengkonsumsinya 3 kali seminggu dapat menjauhkan Anda dari tekanan darah rendah. Ingat, buang bagian lemaknya, agar Anda terhindar dari kolesterol jahat.



5. Sereal dan gandum.

Makanan yang terbuat dari gandum, contohnya roti, juga sereal, dapat membuat badan lebih sehat untuk tekanan darah. Zat besi dalam jenis makanan tersebut mampu memperbanyak produksi sel darah merah dan menguatkan pembuluh darah


Sumber Artikel : http://top5.republikazone.com/2013/02/5-makanan-untuk-mengatasi-tekanan-darah.html#ixzz2U622ze5H



No comments:

Post a Comment

Any comment?