Friday 9 November 2012

Tahukah Anda ada 5 sebab Vitamin Anda Tidak Berkesan


Tahukah Anda ada 5 sebab Vitamin Anda Tidak Berkesan

1. Tak suka minum Air Putih
Inilah masalahnya ramai yang ada masalah untuk amalkan minum air putih dan tetapi lebih suka yang bewarna dan berperisa.

TAHUKAH ANDA?

Air yang manis boleh meningkatkan kepekatan darah serta menyebabkan kegemukan.

SARANAN
Disarankan banyak minum air putih apabila mengamalkan pengambilan vitamin supaya penyerapan vitamin oleh tubuh berlaku dengan lebih baik.





2. Makan vitamin secara banyak sekaligus pada satu masa.

Saya tahu anda suka makan vitamin tapi pandai-pandailah aturkan@boleh tanya Perunding Kesihatan Vitamin Anda ..saya bagi contoh macam makan ubatlah..anda patuh jer saranan doktor kan contohnya 1 biji 3 kali sehari (anda patuh dgn arahannya kan )



TAHUKAH ANDA?
Apabila anda makan semua vitamin secara sekaligus, ini meningkatkan kepekatan darah kita hanya pada masa-masa tertentu. Ramai yang suka amalkan ini apabila waktu hendak tidur sedangkan pada masa selepas itu kita akan kurang minum air.

SARANAN

Agih-agihkan pengambilan vitamin anda mengikut kesesuaian dan keperluan anda agar kepekatan darah tidak meningkat secara mendadak pada satu satu masa. Ini juga membantu agar buah pinggang tidak terlalu dibebani pada satu satu masa tertentu sahaja.

3. Elakkan pengambilan vitamin bersama ubat.

Sekiranya anda dalam pemantauan doktor atas masalah kesihatan, elakkan mengambil ubat secara serentak dengan pengambilan vitamin.


TAHUKAH ANDA ?
Ini kerana kesannya akan menyebabkan darah bercelaru dan tidak dapat menyerap vitamin dengan baik.

SARANAN

Cuba sediakan jadual, sekiranya selepas makan pagi anda mengambil ubat doktor maka anda boleh amalkan vitamin pada waktu tengahari atau malam. Namun sekiranya anda perlu makan ubat secara berturutan, pagi dan petang, maka amalkan vitamin selepas 1-2 jam selepas pengambilan ubat doktor.


4. Kurangkan pengambilan kafien dalam diet harian.
Haaaa ini yang tak best dengar nie kan..mana boleh tak minum Kopi rasa tak bertenaga untuk mula hari2 yang mencabar..


TAHUKAH ANDA ?
Sebenarnya pengambilan kafien boleh merosakkan vitamin yang sedia ada dalam badan. Maka pengambilan minum yang berkafien yang tinggi secara berterusan boleh membazirkan vitamin yang kita amalkan selama ini. Maka kita tidak akan mendapat kesan seperti yang diharapkan sama sekali disebabkan vitamin rosak disebabkan pengambilan kafien secara berterusan.

SARANAN

Cubalah untuk kurangkan pengambilan kafien..contohnya kalau dulu minum 3 cawan sehari..kurangkan 1 cawan sehari..kemudian perlahan2 anda akan terus melupakan minuman kesanyangan anda,di saat Vitale & Bcomplex menjadikan anda Bertenaga dan Ceria sepanjang hari..


5. Makan Vitamin Tanpa Imu Yang Betul
Makan Vitamin mesti tahu caranya kerana ada sesetengah vitamin tidak boleh dimakan pada masa yang sama.


TAHUKAH ANDA ?

Kisahnya begini..
a) Multivitamin yang lengkap dengan zat besi tidak boleh diambil bersama air susu, Ini kerana ia akan mengganggu penyerapan zat besi itu sendiri.
b)Vitamin E tidak boleh diambil bersama alfalfa kerana alfalfa boleh mengganggu penyerapan vitamin E oleh tubuh badan manusia.
c)Alfalfa & Vitamin AntiOksida tidak disarankan untuk ibu mengandung kerana boleh mengakibatkan risiko keguguran di awal kehamilan.

SARANAN

Adalah penting sewaktu membuat keputusan membeli mesti mengambil kira Perkara Pertama iaitu
-Vitamin Anda HALAL
-Vitamin Anda SELAMAT
-Vitamin Anda SEMULAJADI
-Vitamin Anda BERKESAN

Akhirnya anda mesti memilih Perunding Vitamin Anda dengan Bijak iaitu
- Seorang perunding SAH yang dilantik oleh SHAKLEE Malaysia
-Seorang perunding yang boleh MEMBIMBING anda memilih VITAMIN anda
-Seorang perunding yang Memberikan TIPS Ekslusif & JADUAL yang BETUL

InsyaAllah Jika semua Perkara dan Syarat2 di atas anda Patuhi maka Anda akan menjadi Pengamal Vitamin yang PALING GEMBIRA keran Vitamin Anda Mula BERTINDAK dengan OPTIMUM..SELAMAT MENCUBA


ihsan : norwina-mh.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Any comment?