Friday 30 December 2016

TIPS TINGKATKAN SISTEM IMUN ANDA

Kenapa kita perlukan sistem imun yang kukuh?

Untuk mengelakkan terkena penyakit berjangkit
Untuk membuatkan tubuh sentiasa sihat

Tahukan sekarang ni kemasukan pendatang asing tanpa izin semakin berleluasa. Sudah tentu setiap pendatang tanpa izin ni tidak melakukan saringan penyakit sebelum masuk ke Malaysia.

Peratus membawa penyakit berjangkit seperti tuberkolisis dan influenza sangatlah tinggi memandangkan negara mereka tergolong dari negara dunia ke 3 iaitu negara miskin yang sangat rendah kesedaran tahap kesihatan. Rakyat negara ke 3 ini datang ke Malaysia mencari rezeki dan tanpa sedar sekaligus membawa bersama penyakit-penyakit yang merbahaya.
Image result for tuberculosisImage result for tuberculosis
Sistem imun badan yang lemah membuatkan penyakit yang dibawa mereka mudah berjangkit pada orang lain terutamanya kanak-kanak. Sebab inilah kita perlu tingkatkan sistem imun badan kita.

Jom kita lihat tips tingktakn sistem pertahanan badan


  • Makan dengan betul
Jangan makan berlebihan. Makan berlebihan boleh menyebabkan kegemukan dan membahayakan sistem ketahanan badan. Obesiti menghalang sistem ketahanan daripada berfungsi dengan baik. Justeru ini akan mengurangkan daya ketahanan terhadap penyakit.
Jenis makanan yang dipilih juga amat penting. Makan makanan yang kaya dengan nutrien seperti Vitamin C yang terdapat dalam buah-buahan sitrus dan brokoli. Bioflavanoid juga amat penting dalam diet kita sebagai salah satu antioksida melawan radikal bebas punca kanser.
Makan makanan yang kaya dengan Vitamin E seperti kekacang dan bijirin.
Bawang putih mengandungi antibaktieria semulajadi yang bertindak melawan penyakit. Kekacang, ketam, tiram, dan daging pula kaya dengan zinc yang merupakan komponen penting dalam kekebalan tubuh melawan penyakit, kesihatan tulang serta otot juga prostat.

  •  Bersenam selalu
Bila bercakap mengenai senaman, ramai yang membayangkan perlu ke gym, perlu berjogging, berbasikal dan sebagainya. Anda salah, berjalan kaki di dalam rumah atau mengelilingi rumah juga merupakan satu senaman. Naik dan turun tangga, Bermain badminton bersama anak-anak, mop lantai juga satu senaman.

  • Tidur yang secukupnya
Hormon-hormon yang dilepaskan semasa tekanan kronik boleh meningkatkan risiko jantung, obesiti, kanser dan sebagainya. Hormon stress ini boleh berfungsi dalam 2 cara
  • menghapuskan sel darah putih 
  •  menghidupkan sistem keimunan hiperaktif yang boleh meningkatkan risiko menghidap penyakit auto imun.
Oleh itu, luangkanlah masa untuk melepaskan stress beberapa kali seminggu seperti bersenan, melakukan aktiviti yang digemari, bersantai bersama pasangan, membaca buku yang menenagkan khususnya Al-Quran yang menyembuhkan. 
Anda menghadapi masalah untuk makan makanan berkhasiat setiap masa?
Usah bimbang, anda mempunyai pilihan untuk mengambil supplemen seperti Shaklee sebagai alternatifnya

Hubungi saya untuk maklumat lanjut


 Facebook Saya

Fiza 012-5299013 Shaklee Jitra

1 comment:

  1. tips pasal tidur memang menarik, kena tidur secukupnya dan berkualiti

    ReplyDelete

Any comment?