Wednesday 20 February 2013

Kenapa Vitamin Shaklee tidak mengandungi Silica Gel

Anda semua tahu apa itu silica gel?
-----------------------------------------

Silica gel ni yang selalu ada dalam beg tangan baru, kasut baru dan vitamin sintetik. Bagi yang tak tahu apa itu silica gel atau tak tau benda tu sebenanye adalah silica gel, paket kecik yg selalu ada biji2 halus tu..klu kita koyak sikit paket kecik tu ada butiran mcm manik halus tu..

Apa pula yang dimaksudkan dengan vitamin sintetik?
-----------------------------------------------------------

Vitamin sintetik adalah vitamin tiruan yang dibuat melalui proses kimia di dalam makmal. Hati-hati tau sebab kebanyakan vitamin yang dijual di farmasi tu adalah vitamin sintetik dan ia jauh lebih murah dari vitamin semulajadi.

Kenapa vitamin yang ada silica gel adalah sintetik?
----------------------------------------------------------

Sesetengah vitamin yang dihasilkan secara sintetik, hanya mengandungi sedikit saja elemen vitamin, sebaliknya banyak kepada ‘seakan vitamin’. Vitamin tiruan ini adakalanya bertindak secara agresif dengan tubuh. Ada yang ‘menutup’ kebolehan tubuh untuk menjalankan proses2 secara semulajadi, sebaliknya memerlukan bantuan dari vitamin2 ini, barulah boleh bekerja. Ada yang mendatangkan pelbagai reaksi seperti alahan, tekanan dalam otak dan sebagainya.

Satu perbezaan yang paling senang dilihat ialah ketiadaan bijian silika di dalam peket Shaklee, berbanding vitamin lain yang mengandungi silika untuk menyerap lembapan. Kenapakah? Kerana bila vitamin2 sintetik ini bertindakbalas dengan wap air (lembapan), ia akan berubah menjadi substance yang lain.Buktinya, cuba letakkan sebiji pil vitamin yang anda beli farmasi dan sebiji vitamin Shaklee di atas meja selama beberapa hari. Kemudian perhatikan perubahan kedua2 vitamin itu. Pasti anda boleh vitamin Shaklee masih lagi elok dan dalam keadaan baik tanpa ada perubahan pada vitamin berbanding dengan vitamin sintetik anda pasti boleh lihat ada diantara vitamin ni yang luntur warnanya akibat daripada pewarna tambahan..jadi berhati-hatilah memilih vitamin yea..jangan nanti anda ingin lebih sihat tetapi menjadi lebih teruk pulak..


credit : Maziarina Mahathir




Hubungi
Fiza
Sms/wsup : 012-5299013
Shaklee ID : 882013
COD : ALOR SETAR/JITRA
CANTIK CERDAS CERGAS

No comments:

Post a Comment

Any comment?