Wednesday 1 August 2012

ENERGIZING SOY PROTEIN - ESP

ENERGIZING SOY PROTEIN - ESP

- 1 TIN ESP dihasilkan daripada 30kg kacang soya.
- Mengandungi non GMO (non genetically modified organism) yang mana ia diproses pada kadar suhu yang rendah
- merupakan satu-satunya produk dlm pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia.

- diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral
-sesuai utk semua peringkat umur
kandungan indeks Glisemik (G.I) yg rendah menjadikan ia amat sesuai untuk pengidap kencing manis.

- 1 hidangan ESP shaklee bersamaan dengan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kaliganda susu rendah lemak, tiada kolesterol. tiada asid urik malah mudah diserap oleh tubuh manusia.


soya
ESP Shaklee : The Best Soy Drink

Manfaat Utama
  • Awet muda - kandungan asid amino membina otot, kuku, rambut, darah. organ, kulit dll. 
  • baik untuk hormon - kacang soya adalah satu satunya tumbuhan yang kaya dengan isoflavones yang berfungsi sama dengan hormon wanita. 
  • membantu merendahkan paras kolesterol.
  • mencegah risiko osteoporosis
  • mencegah risiko sakit jantung
  • baik utk prostat - genisten dlm soya berkeupayaan  mengekang pertumbuhan dan perebakan sel kanser
  • memusnahkan radikal bebas dlm sel badan sebelum menukarkan sel DNA kpd sel kanser
  • sgt baik untuk pemulihan uterus, menapos dan pembesaran prostat
  • merangsang pembentukan semula kulit dan otot
  • mengurangkan kedutan
  • agen anti penuaan
  • mengembalikan radian kulit
  • memejalkan otot
  • mempercepatkan penyembuhan luka
  • mengurangkan kesan parut
  • membekal tenaga dengan segera
  • meningkatkan sistem imun

  • mencegah migrain, insomnia dan stress
  • membaiki daya ingatan, vitaliti dan dorongan seksual
Orang barat sering mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar kacang soya terbesar didunia),namun sebenarnya soya dapat mengurangkan tahap kesuburan lelaki dan wanita.Selain itu soya boleh meningkatkan risiko kanser payudara,kanser ovari,kanser prostat serta melemahkan otak dan tulang kerana soya mengandungi hormon estrogen yang sama dengan estrogen pada orang perempuan. BETULKAH????
 Jom kita cek, betulkah soya tak selamat di gunakan!!! Bahaya ni kan..

 Rasulullah SAW bersabda: "Apa yang dihalalkan oleh Allah dalam Kitab-Nya adalah halal dan apa yang diharamkan Allah di dalam Kitab-Nya adalah haram, dan apa yang didiamkan (tidak diterangkan), maka barang itu termasuk yang dimaafkan". (riwayat Ibnu Majah dan al-Tarmidzi).

Ada tak dalam Al Quran menerangkan bahawa soya tidak selamat? Mcm Allah larang kita makan daging khinzir, minum arak? Takde kan..  Bak meh nas , hadis or dalil kate soya tak bagus.. Ckp soya tak bagus..sama macam menghina kejadian Allah juga.. mencipta sesuatu yg sempurna ;) pandai2 kan kita buat hukum sendiri. Sepatutnya kita kaji dulu kenapa org ckp soya tu tak bagus. Bukannya melatah tanpa bukti-bukti yang tak sahih. Kat bawah ni ada 7 kriteria pemilihan soya untuk menjamin keselamatan kita. Meh kita kaji !!

  • Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organic~ Kenapa soybeans mesti ditanam secara organic….sebab kajian penananam secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan.. Dan dari segi kajian..sudah terbukti ada hubungkait antara cancer dan nitrates.. Jadi amatla penting pesticides, fungicides, and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran soybeans ni.

  • Soybean tu mestilan Non GMO ( tak dihasilkan secara genetic)~Kenapa soy protein mestilah non genetik engineered?sebab secara umumnya..soybean yang dari jenis genetic ni adalah murah utk dihasilkan (ni lebih kurang vitamin sintetik danvitamin natural..)…dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara utk menjimatkan kos..dan semestinya menggunakan soybean yg dihasilkan secara genetic. Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian... toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan

  • Soy Protin tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu- Ni ciri yang amat penting..Badan memerlukan kesemua 9 ni untuk menghasilkan hormone,jus penghadaman,antibodi, enzyme. If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped.

  • Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dgn air bukan dgn alcohol-Alcohol tu haram yelah satu hal gak ..tapi kalau dicuci dgn alcohol..ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone..... up to 88%! Sedanglan isoflavone itu diperlukan utk mengurangkan risiko cancer paru2,etc..Isoflavones juga bermanfaat dlm penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang

  • Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan- Soy yang mentah mengandungi "anti-growth", "anti-tyrosine" substance. sedangkan kalau kekurangan bahan2 ni akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome. Find a brand that uses an extracting process that removes this substance, yet keeps the soy in a raw form in order to maintain the HIGHEST LEVEL OF AMINO ACIDS and ISOFLAVONES which are very sensitive to heat.

  • Proses pembuatan soy protein sebaiknya tanpa pemanasan- Amino acids sgt sensitive dgn suhu yg panas.. In some studies, cooking protein has been shown to destroy up to 50% of some ESSENTIAL AMINO ACIDS. If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result

  • Soy isolate itu mesti ditambah dgn unsur kalsium..kenapa?~ Kajian /artikel melaporkan bahawa serbuk soy adalah sangat berasid dan boleh mnyebabkan kerapuhan tulang.Dan oleh yg demikian unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein tu untuk meneutralkan kembali serbuk soy tu.Kebanyakan pengusaha/pengeluar protin tidak menambah cukup kalsium
Yer..itu dia 7 checklist soya yang selamat.....bagaimana dengan ESP (Energizing Soy Protein) Shaklee? semestinye QC Passed..Jadi kalau ada yang tanya kepada saya SoyProtein brand xxx bagus ke idak... Saya berani jamin ESP adalah yang terbaik sebab saya dah cuba berjenis-jenis soya. Ada yang murah, ada yang mahal. Ada satu brand ni M***... sepeket RM 18 ja. Tapi, boleh dibancuh dengan air panas, tiada sukatan khas dinyatakan. Baby pun boleh minum banyak mana dia nak (bahaya ni! Sian anak aku!!). Sebab itu saya kurang yakin dengan brand M** ni.. bila saya menceburkan diri dengan Shaklee, aturan makan sangat teliti, ada do's and donts. Dan semuanya diterang dengan baik dan logiknya sekali. Kenapa sukatan 3 sudu besar, kenapa x boleh bancuh dengan air panas..kenapa minum masa perut kosong.. kan... setuju tak? Brand lain hadeeee??? HAhahaha.. jadi kawan-kawan, boleh judge sendri ya. Tak rugi memikirkan logiknya demi kesihatan kita. Semua orang nak yang terbaik kan! 

 

Sumber : mamafaiz










1 comment:

  1. Salam. Tulisan saudara byk tidak benar dan melekekehkan agama. Islam tidak melarang kita makan atau minum semuanya kecuali yg sah terlarang. Tetapi apa2 benda yg merosakkan diri (berbeza antara individu) juga dilarang.

    Soya adalah makanan yg bagus kerana ia sumber protien.. tetapi rumusan yg saudara buat tidaklah begitu tepat. Ia lebih kepada "sales" dr fakta yg sebenar.

    Soy yg dijual ini bukan soy asli...byk khasiat yg sudah hilang dan terpaksa ditambah dgn bahan2 lain disebabkan kehilangan atau kekurang soy itu sendiri. Campuran soy itu juga ditambah dengan perasa dan lain2 yg hilang semasa proses.

    Ini diterangkan didalam penerangan saudara sendiri.

    Saudara juga krg faham bagaimana soya itu diproses... ia memang selalunya menggunakan air dan bukan alkoloh spt saudara terangkan.

    Sebagai kesimpulan apa yg ditulis itu sebenarnya bukannya kebenaran tatapi yg lebih aib lagi saudara gunakan agama utk melariskan jualan.

    Saya ingin nasihatkan agar saudara tidak menjaja barang dgn agama.

    ReplyDelete

Any comment?