Monday 13 August 2012

PANDUAN PEMAKANAN HARIAN

 
hari ni saya nak share mengenai pemakanan seimbang. Saya merupakan seorang ibu kepada 2 orang anak, 1 5 dan 1 tahun. Saya juga bekerja. rutin harian 7 pagi ke 7 malam. Jadi, saya tak punya masa untuk pastikan keluarga dapat makan makanan berkhasiat kerana masing-masing sibuk. 
 
Si Abah.. weekend pun kerja, cari rezeki utk keluarga. 
Si abang 5 tahun tu dah bersekolah tadika.. makan di sekolah lebih banyak dari makan di rumah. 
Si adik, 1 tahun bersama mak tok di siang hari. 
 
Sudah tentu saya tidak dapat mengawal cara pemakanan mereka mcm dlm piramid pemakanan di bawah ni.
Carta piramid sebagai panduan pemakanan seimbang

Jadi, bagai mana saya nak pastikan tubuh mereka mendapat nutrien dan zat secukupnya setiap hari?
Sudah tentu dengan bantuan makanan tambahan aka vitamin. Vitamin apa? Sudah tentu saya pilih SHAKLEE. Kenapa? Sebab ini!  http://fizzshoppe.blogspot.com/p/kenapa-pilih-shaklee.html

Sebelum saya sajikan keluarga dengan Shaklee.. sudah tentu saya mencubanya terlebih dahulu. Lepas 3 bulan menggunakan Shaklee, saya amat yakin dengan kebaikannya. Kemudian barulah saya kongsikan dengan semua ahli keluarga saya.. Ya! SEMUA ahli keluarga.. suami, anak2, ayah, mak, adik2 dan kakak2.. x perlu promosi berbuih-buih mulut seperti produk lain. hanya kongsikan kebaikan Shaklee.

Suami - saya pastikan beliau mengambil Lecitihn, Alfalfa, Vit c, cinch, Zinc dll
Anak-anak - saya berikan MEALSHAKE, OMEGA dan Chewable Vit C
Mak - saya supply Ostematrix, Alfalfa, Vit E dan Vitalea
Ayah - saya paksa makan Vitalea.. (kena paksa sbb ayah saya amat susah terima benda2 baru!  lepas cuba, barulah mengaku dengan kebaikan Shaklee)
Adik-adik - saya bagi set untuk alahan resdung dan ostematrix sbb yg sorang tu kuat kerja, sakit pinggang!
Kakak-kakak - saya 'jual' (mesti jual sbb depa ni bergaji.. hehehehe) Set Feminin
Adik beradik yang lain/jiran - mengikut kesesuaian



No comments:

Post a Comment

Any comment?