Monday 10 August 2015

Pulut Ikan Kering dan WAHM

Assalamualaikum

Syukur alhamdulillah.. masih bernafas lagi hari ni. Hari ni  10 August 2015, genap 10 bulan dah baby Hakeem, maksudnya dah 10 bulan jugak daku menjadi WAHM.

Lawak pulak bila ada sorang dua kawan tanya WAHM tu apa?

WAHM : Work At Home Mom

Kenapa WAHM? Ya, saya wahm sebab duduk rumah jaga anak dan family sambil jana pendapatan. Alhamdulillah, boleh la bayar duit rumah, sekolah anak, mengaji Quran anak, bagi mak, bayar keta ayah, keta sendri, malah pendapatan sejak berhenti kerja ni lebih lagi dari masa bekerja sebagai Eksekutif Akaun dulu. Harap maklum, pendapatan di Alor Setar, Kedah ni tidakkla sebesar mana tapi cukup ka untuk menampung hidup sendiri saja... okeh! Hiihhihih..

Syukur sangat-sangat terjebak dalam bisnes Shaklee ni. Sangat2 best tau..sehat dapat, pendapatan pun lebih. Seronok tengok anak-anak sehat, jarang demam. Mak pun lebih ceria tau. Kami sangat bersyukur, tak dak pengalaman lagi bermalam di hospital kecuali time bersalin.. hahaha.. jadi saya sangat salute pada ibu bapa yang setahun berkali-kali bermalam di hospital dan ada juga yang tiap-tiap bulan terpaksa jadikan hospital rumah kedua... rezeki saya agaknya, aminnnn..

Eh, semenjak jadi WAHM ni, saya bila-bila ja senang hati nak breakfast. walaupun makan selalunya tak sempat kenyang.. biasa la kan.. ada baby. Bila dah bangun, fokus tu pada dia ja.. memang mencabar sebab ini la kali pertama jaga baby sendiri. Sebelum ni kan kerja, so baby mak yang jaga. Saya hanya siapkan baju dan susu ja.. mandi, bagi makan, main.. semua serah pada mak. Mudah kan.. tu la. kena dok dekat dengan mak.. hahhaa..

Ok, sarapan orang Kedah ni biasanya berat walaupun pagi. Kali ni nak share tentang PULUT IKAN KERING.. Ya Allah.. sedap tak tau nak habaq.


Cara masak :

 Basuh pulut 3 kali bilasan air (macam beras juga)
Masak dengan air yang separas dengan pulut.

Bersihkan ikan gelama masam, goreng (pada saya ikan gelama masam is the best tau! Tenggiri masam no 2)
Parut kelapa (kedah kata nyioq, hihihih)
Pastu, ngap, saya lebih suka buat bulat-buat macam bola.. ntah la.. kenangan zaman kecik-kecik kot.. mak suap sambil cakap GOL! Maka, apply pada anak- anak juga. Best makan macam ni, anak-anak lebih excited. Cuba la.


No comments:

Post a Comment

Any comment?