Wednesday 5 August 2015

Leptospirosis : Vivix dan kencing tikus

Apa sebenarnya adalah Leptospirosis?
Leptospirosis adalah penyakit bakteria disebabkan oleh genus Leptospira. Ia memberi kesan kepada manusia dan haiwan, seperti mamalia, burung, amfibia, dan reptilia. Ia juga dikenali sebagai penyakit Weil, demam canicola, demam canefield, demam nanukayami, dan demam 7-hari.

Ia pertama kali ditemui oleh Adolf Weil pada tahun 1886 sebagai satu penyakit berjangkit akut yang menyebabkan pembesaran limpa, kondisi demam kuning dan nephritisâ

Punca Leptospirosis

Leptospirosis sebenarnya adalah jangkitan bakteria yang jarang berlaku pada manusia. Jangkitan biasanya terjadi kepada manusia kerana pendedahan kepada air tawar yang telah dicemari oleh air kencing haiwan untuk bersentuhan dengan kulit yang luka yang tidak sembuh atau melecet, mata atau dengan membran mukus. Jenis penyakit ini adalah lebih ketara di kawasan tropika dan kawasan sanitasi yang kurang memuaskan di bandar. Haiwan peliharaan juga boleh menyebabkan pendedahan Leptospirosis.

Jadi jelas jika jangkitan telah berlaku, tempat tersebut tidak mematuhi tahap kebersihan yang cukup memuaskan.




Gejala Leptospirosis termasuk:

  • menggigil
  • ruam
  • Jaundis
  • Cirit-birit
  • muntah
  • demam yang tinggi
  • sakit otot
  • mata merah
  • sakit perut
  • sakit kepala yang teruk

Sesiapa yang berpendapat anak-anak mereka atau mereka sendiri telah terdedah kepada syarat- syarat di atas dan mengalaminya penting bagi anda memberitahu doktor anda secara lengkap apa yang telah berlaku dan ianya menepati ciri-ciri tersebut. Komunikasi kepada doktor atau pakar anda adalah penting dalam setiap tindakan yang melibatkan kesihatan anak anda dan anda sendiri. Kalau anda takut terlupa, catatkan di dalam buku nota dan sampaikan kepada doktor anda. Jika anda tidak berpuas hati dan merasakan gerak hati anda berat mengatakan kemungkinan itu tinggi, pergi berjumpa pakar yang lain. Bertemu seberapa banyak pakar yang anda rasa perlu sehingga anda puas hati. Allah SWT tidak memberikan gerak hati itu tanpa apa2 fungsi, apatah lagi gerak hati seorang ibu.

Jika tidak dirawat dengan segera, pesakit boleh menderita sakit tersebut:

  • meningitis
  • kegagalan hati
  • kerosakan buah pinggang
  • masalah pernafasan

Kematian akan berlaku pada jangkitan jarang-jarang berlaku namun jika ianya berlaku kerana kes tidak mendapat rawatan awal yang memuaskan. Maksudnya, jangkitan telah berubah menjadi kondisi yang saya sebut di atas (malah kebanyakan jangkitan sebenarnya membangun menjadi kondisi yang merbahaya kerana tiada rawatan awal)

Rawatan bagi Leptospirosis

Langkah-langkah terapi sokongan boleh di beri sebagai sokongan kepada ubat-ubatan yang telah diberikan, ini termasuk detoxication dan normalisasi keseimbangan hidro-elektrolisis.

Jangan takut untuk memberi air kelapa ketika demam (kerana kononnya habis mencuci ubat di dalam badan - tidak ada kajian yang menunjukkan sebaliknya malah terdapat banyak kajian menyatakan ianya tinggi bahan galian yang mampu memberi keseimbangan hidro-elektrolisis)

Rawatan Leptospirosis melibatkan dos antibiotik yang tinggi. Rawatan antibiotik adalah yang paling berkesan apabila dimulakan pada awal kursus penyakit. Namun sebagai alternatif, high vitamin C doses sudah terbukti menyelamatkan pesakit Swine Flu dan penggunaan probiotik seperti LactoGG mampu merawat Rotavirus jika digabungkan dengan rawatan keseimbangan hidro-elektrolisis. Begitu juga high doses of anti oxida seperti jus ekstrak olivenol yang mampu mengurangkan gejala oxidasi akibat jangkitan.

Last but not least. Setiap anak yang nutrisinya cukup pastinya dapat melawan penyakit. Di sini kepentingan pada pemberian makanan yang kaya nutrient, kurang pergantungan kepada makanan yang di proses dan tinggi bahan pengawet dan tinggi gula putih. Ini kerana makanan tersebut menghalang penyerapan nutrisi penting di dalam badan anak. Anda boleh membuat rujukan lanjut dengan mencari "hidden hunger" yang dialami oleh ramai kanak-kanak zaman ini. Setiap anak-anak perlukan 7 hingga 9 hindangan sayur dan buah-buahan segar. Ini kerana ia dapat membekal phytonutrient yang mampu melawan jangkitan.

Jika anak terkena demam, berikan mereka sup yang kaya protein - contohnya sup daripada tulang, direneh perlahan dan kemudiannya dimasukkan sayur-sayuran hijau (jangan terlalu lama) Apabila infeksi berlaku, badan berlawan dengan virus untuk mendapatkan sumber protein dan nutrient. Jika "simpanan" kita lebih dari cukup, kita pasti mampu melawan jangkitan.
Ada juga sid yang memberikan VIVIX sebagai  ikhtiar merawat penyakit kencing tikus ini. Secara logiknya, VIVIX mengembalikan keupayaan badan untuk melawan penyakit.

Caranya, 2 sudu kecil vivix, makan 2 kali sehari. InsyaAllah..!


Pastikan juga kesimbangan hidup. Kurangkan stress, bawa anak-anak beriadah dan bersenam apabila berpeluang berbuat demikian. Vitamin D hanya boleh didapati daripada matahari, dan para saintis di Harvard sendiri mengakui ia mampu mengurangkan jangkitan respitori pada Mongolian schoolchildren.

Pencegahan lain untuk Leptospirosis

  • Mengekalkan persekitaran yang bersih
  • Menyimpan makanan sewajarnya
  • Kurangkan minuman dalam tin

Seharusnya kita berusaha bersungguh-sungguh dalam melawan jangkitan ini. Namun kadangkala Allah SWT itu Maha Mengetahui dan kadangkala dititipkan dugaan dalam bentuk kematian walaupun kita telah berusaha sedaya kita. Anggaplah kematian itu sebagai rahmat - nah...kerana kematiaan yang disebut ini, saya sibuk mengali ilmu tentang Leptospirosis ini (kalau tidak, saya pun leka juga Masya Allah) Tinggi rahmat pengorbanan anda dalam memberi kesedaran pada umat. Saya sedekahkah Al Fatihah pada keluarga mangsa dan moga mangsa menjadi ahli syurga kelak.

Yang pasti pencegahan permulaan menentukan course and effect later.

Your child. Your choice of making yourself knowledgable. Your Future.

- Puan Farah Rahim
Aktivis Natural Healing for Asthma, Allergies dan Eczema

Mahu ikhtiar dengan Vivix?

Ready stok - 012-5299013 atau order di sini ORDER VIVIX SEKARANG
1 BOTOL atau 2 BOTOL (DISKAUN 5%) ANDA PILIH!
Cod Jitra

No comments:

Post a Comment

Any comment?